Verboden te vissen!

Woensdag, 11 januari 2017

Eind 2016 heeft er een overleg plaatsgevonden tussen bewoners van de Eendenmeer, de gemeente Culemborg en bestuursleden van de E.H.C.V. over de, door bewoners ervaren, overlast van vissers.

In dit constructieve overleg is afgesproken dat er met ingang van 11 januari 2017 niet meer mag worden gevist in de nabijheid van de woningen (zie het rood gemarkeerde gedeelte op de foto). Om te voorkomen dat vissers dit gedeelte betreden zal de gemeente het gras minder maaien en zal er een natuurlijke belemmering worden aangeplant.

Als bestuur van de E.C.H.V. roepen we onze leden op om dit verbod te respecteren en om een stek te kiezen in de nabijheid van het breedste gedeelte van het water (dus zo ver mogelijk verwijderd van het rood gemarkeerde gedeelte! Uiteraard blijven de regels die zijn opgenomen in de vergunning van de ECHV van kracht en net als vorig jaar zullen we ook in 2017 weer regelmatig controles uitvoeren en waar nodig sancties opleggen.

Als we allemaal de regels blijven volgen dan kunnen we nog jarenlang genieten van dit prachtige stukje viswater.

Hieronder de oproep van de bewoners van de Eendenmeer

Beste visliefhebbers,

De bewoners van de Krooneend, waarvan de huizen uitkijken op de Eendenvijver, ondervinden regelmatig overlast van het vissen door leden van de ECHV. Hoe kan dit? Vissen is toch juist een sport die in alle rust wordt beoefend? Dat dachten wij ook.

Maar ook in de vissport heeft de tijd niet stil gestaan. Het gevolg is dat de stille dobber veranderd is in een elektronisch wonder, maar helaas wél met een zeer doordringende piep. Het zal duidelijk zijn dat dit, vooral in de nacht, zeer hinderlijk is. Maar nog vervelender zijn de bijkomende irritaties: kamperen op momenten dat het niet toegestaan is, wildplassen, BBQ-n en niet in het minst de daarbij behorende geluidsoverlast.

Natuurlijk, iedereen moet zijn hobby kunnen uitoefenen. Maar wij zouden het zeer op prijs stellen als er van de kant van de vissers van ECHV ook aandacht is voor onze wens om prettig te wonen.

Vast bedankt voor uw begrip.