E.C.H.V. actie “ Schone Oevers” op 18 maart 2017.

Woensdag, 29 maart 2017

Zoals elk voorjaar gingen vrijwilligers van de hengelsportvereniging E.C.H.V. op een zaterdagmorgen op pad om zoveel mogelijk oevers van hun wateren te ontdoen van zwerfvuil. Zwerfafval behoort tot een van de grootste ergernissen van vissers. Menig sportvisser ruimt eerst het omliggende vuil op alvorens te gaan vissen, al was het alleen al om mogelijk commentaar van voorbijgangers te voor- komen .

Vrijwilligers vinden voor dit opruimwerk valt (nog) niet mee, waarschijnlijk omdat het vuil ruimen geen populaire taak is. Vaak word je door langskomende fietsers nog bevraagd over wie/wat. Omwonenden van stadsgrachten weten het zo langzamerhand wel en maken een praatje.

De hengelsportvereniging beperkt zich tot 1x in voorjaar en 1x in het najaar en alleen de wateren waar gevist wordt; terwijl er nog veel meer vuil ligt langs doorgaande paden en wegen of in de buurt van vuilnisbakken en bankjes. Overal in de omliggende omgeving ontstaan gelukkig initiatieven: bij de scouting, scholen en gemeentes, om ook op zgn. opschoondagen zwerfvuil te ruimen.

In Culemborg rijdt een jongeman 7 dagen per week met fiets en grijper . Petje af hoor! Onlangs is een nieuw initiatief zwerfafval gestart met als doel: schoon Culemborg: www.lopenlangsdelek.nl. E.C.H.V. juicht deze initiatieven toe.

Op 18 maart ruimden E.C.H.V. leden toch nog een verbijsterend aantal lege broodzakken en klipjes, frisdrankblikjes en snoepverpakkingen. Ook vonden we enkele lege maisblikjes, die door vissers zijn achtergelaten. We roepen vissers op eigen en ander vuil echt mee naar huis te nemen! De 15 zakken vuil zijn netjes bij de Avri ingeleverd. De eerstvolgende keer dat “Schone Oevers” weer in actie komt is op zaterdag 07 oktober voor de najaarsschoonmaak.