Cursus vissen voor de jeugd 2012

Woensdag, 13 juni 2012

Afgelopen zondag was het eindelijk zo ver: de basiscursus voor de jeugd”Vissen voor Kids”.
Er hadden zich 38 kinderen ingeschreven voor de beginnerscursus en zij hebben allemaal een inschrijfpakketje gehad, waaronder een spelboek om alvast door te werken. De bedoeling is dat de kinderen spelenderwijs op de hoogte worden gebracht van een vis en zijn leegomgeving met allerlei nuttige en leerzame feiten, zoals een vis beetpakken met natte handen om de huid niet te beschadigen.

Er kwamen 35 kinderen daadwerkelijk opdagen en er was, mede dank zij de hulp van enkele vaders en opa’s voldoende begeleiding om te oefenen met een haak aanzetten; een tuigje te maken, onthaken van een kunstvisje. En de ervaren begeleiders konden alle vragen beantwoorden van de kinderen en nog meer uitleg geven.
De kinderen kregen hun zelfgemaakte vistuigje natuurlijk mee, net als een naslagboekje, waar
van alles in staat, van benodigd materiaal tot en met allerlei tips voor: Vissen doe je zo, met de vaste hengel!!!!!

Tussen de middag was het tijd voor lunch en wat spellen: Vraag en antwoord over het boek Vissenschool, dat ze thuis al bekeken hadden. En wat opviel, is dat de kinderen dus bijna alle vragen goed hadden. De beginnende vissertjes konden oefenen met het gooien van een bal in een kuip, als oefening voor het gooien van voerballetjes bij je dobber.

Toen was het eindelijk tijd om naar de waterkant te gaan voor de visles. De kuipen en visnetten lagen al klaar en ieder ging op een plekje zitten. De Parkvijver aan de Hoefblad-zijde zat helemaal vol met enthousiaste kinderen. Het weer werkte prachtig mee, en na een week van kou en regen was dit wel een cadeautje. Veel kinderen wisten in ruim een uur toch een of enkele vissen te vangen.
Ook de fotograaf was druk plaatjes aan het schieten.

Om half drie werd er gestopt en opgeruimd; de kinderen ontvingen een welverdiend diploma.
En voor wie de smaak te pakken heeft is er 3x op donderdagavond de jeugdcompetitie. Voor de meer ervaren jeugd is er in juli een competitie met vrije hengelkeuze.

Alle vrijwilligers bedankt en kinderen óók lof voor jullie inzet; we wensen jullie een fijn visseizoen!!

Groetjes van de Jeugdcommissie: Lia, René en Maria

Foto's klik hier