Opruimen(zwerf)afval

Donderdag, 14 mei 2020

Nu de dagen weer langer worden zijn mensen ook weer meer buiten. Het bestuur van onze vereniging ontvangt regelmatig meldingen dat er door vissers (zwerf)afval wordt achtergelaten bij de openbare prullenbakken. Of dat inderdaad door vissers gebeurt betwijfelen we…..

Om die reden zijn diverse, vaak vissende, leden gevraagd hoe zij met (zwerf)afval omgaan. Het blijkt dat bij aankomst op de visstek het aanwezige zwerfafval wordt verzameld en na de vissessie wordt achterlaten bij een openbare prullenbak. Dit uiteraard alleen als er voldoende ruimte is om het in de bak te deponeren.

Uiteraard is het niet de bedoeling om het afval achter te laten als de bak vol is (zie afbeelding). Het achterlaten van vuil bij volle bakken is verboden conform art. 4:7B van de APV (zie hieronder).

Artikel 4:7B Achterlaten van straatafval
Het is verboden straatafval in de openbare ruimte achter te laten zonder gebruik te maken van de van gemeentewege of anderszins geplaatste of voorgeschreven bakken, manden of soortgelijke voorwerpen.

Hieronder de link naar de APV Culemborg