Verboden te vissen in de gracht langs de Burgemeester Keestrasingel.

Dinsdag, 11 augustus 2020

Waterschap Rivierenland heeft in de gracht langs de Burgemeester Keestrasingel botulisme vastgesteld. Door de gemeente zijn er waarschuwingsborden geplaatst. Vooralsnog is dit de enige locatie. Het waterschap houdt de waterkwaliteit van de wateren goed in de gaten.

Wat is botulisme?
Botulisme is een vorm van voedselvergiftiging en wordt veroorzaakt door een bacterie. Deze bacterie wordt actief in ondiepe wateren waarin de temperatuur boven de 20 graden Celsius uitkomt. De bacterie produceert dan een zenuwgif dat verlammend werkt op de spieren van vissen en watervogels. De kadavers van deze dieren zijn een bron van besmetting en moeten snel worden opgeruimd.
De gemeente zorgt ervoor dat de kadavers van de dieren worden opgeruimd. Verder zijn er geen maatregelen die het waterschap tegen botulisme kan ondernemen. De bacterie verdwijnt vanzelf als het minder warm wordt.

Wat kunt u doen?
Voor mensen vormt botulisme ook een gevaar. Raak de zieke en dode dieren daarom niet aan en ruim zelf geen kadavers op. Laat honden niet zwemmen op plaatsen waar botulisme is vastgesteld.

Ziet u dode vissen en eenden? Meld dit dan bij de gemeente of waterschap Rivierenland.