E.C.H.V. ruimt zwerfvuil.

Zondag, 16 maart 2014

Vrijwilligers van de Eerste Culemborgse Hengelaars Vereniging zijn zaterdag 15 maart op pad gegaan om alle oevers van de wateren te ontdoen van zwerfvuil.

Het is al weer vele jaren traditie om zowel in voorjaar als najaar de oevers eens langs te gaan;
een schone oever draagt immers bij aan een vissessie, die ontspanning brengt. Of als men het omdraait: een vuile oever verpest het fijne gevoel, dat bij vissen hoort.
Langs de wegkanten, bij bankjes en op sommige oevers liggen vele lege zakken,  blikjes, snoeppapiertjes en niet te vergeten lege pakjes van sigaretten. Er zijn verschijnselen, die er op duiden, dat een aantal mensen de Avri niet kent; terwijl juist de Gemeente en de Avri altijd bereid zijn hun medewerking aan onze acties te verlenen! In de 1e parklaanvijver (nabij Weidsteeg) lag nu een matras en vorig jaar een brommer!? Deze spullen worden gemeld bij de Gemeente, net als aangetroffen dode vis en watervogels, vooral eenden (5 stuks in de Paardengracht )
Bij de stadsgrachten wordt veel te veel eten gedumpt; ook langs de Paardengracht is het altijd erg gesteld met brood en ander eten voeren; lege broodzakken, broodzak-klemmetjes en deze keer zelfs een wokpan met macaroni, zijn hiervan de stille getuigen .
Het overvloedige voer veroorzaakt ziektes en trekt ratten aan.
“Waarom ruimen jullie de rommel van een ander op?” is wel een veel gehoorde opmerking van passanten. Door enkele uurtjes inzet hopen vrijwilligers van de werkgroep “Schone Oevers” en het bestuur van de E.C.H.V. dat iedereen weer  fijn langs de oevers kan recreëren en we rekenen erop, dat goed voorbeeld goed doet volgen.